Mera svamp

Efter 2 timmars promenerande med Tazza, Eva o Elsa kom jag hem med värkande armar och axklar efter att ha kånkat hem ca 6 kilo svamp från skogen. Papperskassen som jag tog blev så tung och blöt att jag inte vågade bära i handtagen utan Eva och jag turades om att bära den i famnen hela vägen hem. Trodde väl aldrig att jag skulle längta efter att få åka bil hem efter promenaden men nu var det så.
För att inte allt skulle vara förgäves fick jag när dagens andra sysslor var avklarade vid 7 tiden sätta mig att rensa allt så inte masken skulle äta upp svampen under natten. 23 kom jag i säng, med 6 liter färdigrensan och skuren svamp prydligt uppdelade efter arter i olika bunkar. Det var Karl Johan, Smörsoppar, Rimskivlingar (Rynkad Tofsskivling), Tegelröda aspsoppar, Sandsoppar, Brunsoppar och ett jättejäng Citrongula slemskivlingar. Ska kanske nämna att hälften av de Citrongula skänktes till mamma och pappa som ju inte längre orkar gå i skogen själva. Skörden innefattade även Champinjoner, Gula Kantareller och Rödgul Trumpetsvamp men de fick Eva ta med sig hem.


Nu dags för en ny tur med vovven och vem vet vad jag hittar då.


Kramiz

Kommentarer
Postat av: Sara P

Jag skulle behöva gå på svamp-kurs hos dig!

2010-09-10 @ 23:53:46
URL: http://www.bjorndalen.se
Postat av: Bosse

Samma här!!! Jag hade nog inte plockat 90% av svamparna som ligger på bordet.

2010-09-11 @ 07:48:18
URL: http://stallbochb.blogg.se/nyblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0