Renovering

Åh vad skönt att våren är kommen, havet glittrar blått och luften är klar och björkarna har fått musöron. Just nu är det så härligt ute att man riktigt får en försmak av sommaren som nalkas runt hörnet.


 

Inte riktigt alla tävlingar är avblåsta för säsongen och förhoppningsvis inte alla träningar men i stort sett... Jag kommer ägna våren åt rehabilitering för mig och min häst som båda tycks behöva en rejäl utläkning. Pjotter har dragit på sig muskelinflamation i v-bak, närmare bestämt i Semitendinosus, en muskel som löper från svanskotorna till hasspetsen och som sträcker has och lårled. Ja nu blir det antiinflamatoriskt och jogging på raka spår några dagar så vi får bukt med det onda.
Själv går jag fn också på antiinflamatoriskt och även smärtstillande då min rygg inte är som den ska, har den ju iofs inte varit sedan 88 men man blir ju inte yngre med åren...
Det något nedslående svaret från proffsen löd: L5-S1 är diskhöjdsredutionen nästan total samt uttalade pålagringar på ledytekanterna. För att ytterligare förhöja det hela har jag en kraftig intervertebralledsartos, dvs artros i leden på sista kotan (L5). Nu ska vi som sagt försöka med antiinflamatoriskt och smärtstillande 1 månad och går inte det hem... ja då får vi diskutera nästa steg. Normalt förfarande för denna "åkomma" är steloperation och även artrosen kan opereras med framgång?? genom titthålsoperation. Tror f-n att jag har ont, ni som kan häst känner ju till Spatt som ju tagit åtskilliga hästar av daga eftersom det är ett mycket smärtsamt tillstånd men.... om spatten får läka ut, dvs om kotorna får växa ihop som en naturlig "steloperation" försvinner smärtan - det gäller bara att härda ut under tiden?? Tur att man inte är häst. Artrosen, ja den gör ju att cirkulationen i högerbenet är uruselt med daglig värk som följd. Hmmm som sagt, det får bli en vår och en sommar med tid för läkning både för hästen och för mig tror jag. Med största sannorlikhet kommer jag att ställa in den enda kvarvarande tävlingen som jag är anmäld till och istället förbereda för sommarvilan som i år kommer att innebära hela 6 veckor hästledigt.

Förresten - den här bilden tog jag i går.....



Kramiz

Kommentarer
Postat av: Bosse

Då får vara hejarklack på alla tävlingar under tiden ;)

Kram!

2010-05-07 @ 06:02:23
URL: http://stallbochb.blogg.se/nyblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0