Mmmmm äppelmust

Idag var jag hemma hos Erika och plockade äpplen. En fantastisk och solig höstdag som gjord för att vara i trädgården och samla ihop trädens frukter. För 3 veckor sedan öppnade ett musteri här på Ingarö, närmare bestämt vid Enkärret så dit tog jag de tre kassar vi fick ihop innan det var dags för Erika att ge sig iväg till helgens tävlingar.



Erika i äppelplockartagen


Bilden lånad från Värmdö musteris hemsida. Foto: Martin Brolin

Mmmm det blev ca 30 kg frukt vilket borde bli ca 15 liter must när det är färdigt. Jag beställde glasflaskor och pastörisering så att jag får behålla höstens smaker länge länge och kanske bjuda på när ni har vägarna förbi. Jag fick en rundvandring i musteriet och även en provsmakning på årets must som f.ö även kommer att säljas på Coop Värmdö Marknad - den var mycket smarrig - behöver jag säga det.
Roligt litet äventyr så här på kvällskvisten och på söndag ska jag hämta den färdiga drycken och avnjuta densamma -medesamma!


Kramiz

Kommentarer
Postat av: Sara

Tänk att vi hästmänniskor har så svårt att ta oss ur hästkläderna (jag känner igen mig väldigt väl)! Fast å andra sidan kanske det finns en viss logik i att ha ridbyxor på sig när man plockar äpplen? Om nu inte alla gick till musteriet :)



Kram

2009-10-09 @ 14:16:19
URL: http://bqc.blogg.se/
Postat av: Angelika

Ha ha nä några gick rätt ner i magen faktiskt. Hästarna får också några såklart.

2009-10-09 @ 18:28:30
URL: http://tazza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0