Fjällsemester

Ja, med alla goda förutsättningar har jag ändå inte lyckats. Ännu befinner sig min blogg i sin linda och inläggen låter vänta på sig. Goda vänner kan inte tydligt nog tala om hur stort deras intresse för min vardag är så nu gör jag återigen ett litet ryck och kommer med en uppdatering.

Det är ju så att vi varit bortresta på fjällsemester. Inget man gör reklam om på bloggen direkt - i alla fall inte innan man åker men eftersom vi är hemma igen så är det ok nu.


Per och djuren pustar i soffan


Märta Express sedd underifrån

Som vanligt - 12:e året i rad har vi varit i Lindvallen och åkt skidor och som vanligt har vi haft en fantastisk vecka. de två senaste åren har vädret varit lite si och så men denna gång var det faktiskt övervägande sol. Det är sååå skönt att få komma hemmifrån en stund och bara ägna sig åt familjen utan allt som finns runtomkring när man är hemma. Tazza och Gissa var med och alla grannar var så förvånade att det gick så bra med katt och hund, framför allt i bilen på väg till och från fjällen. Jag är lite stolt över mina djur som faktiskt är ganska så väluppfostrade och medgörliga.
Ja vad säger man om fjällsemestern då? Ja, skidåkning utför det är vad vår familj sysslar med så det var sysselsättningen under de första timmarna av dagarna. Därefter (och före förstås också) var det hundpromenad. Eftermiddagsturen gick vid ett par tillfällen till Wärdshuset och en kall öl i solen tillsammans med de ihärdigt åkande barnen. Middagarna avnjöts hemma i stugan med gott vin till.
Nåväl, nu är vi som sagt hemma igen och i söndags började stora vårröjningen. Sopade verandorna, plockade fram trädgårdsmöbler och rensade bort gammalt ris och bråte som låg och skräpade överallt. Trädgårdsspaden åkte fram och gräsmattan sanerades från hela vinterns samlade "visitkort" efter Tazza - skönt att kunna gå ut på gräsmattan utan att oroa sig eller hur Sara.
På eftermiddagen bar det av till stallet och Pjotter. Oj vad han hade blivit tjock tyckte jag och den sista vinterpälsen hade försvunnit. Snygg häst jag har tycker jag:-) Nä han är inte tjock han är i fin form faktiskt och efter mockning, höpåsar och torvning tog jag in honom från hagen och gjorde i ordning honom för en uteritt i det vackra vädret. Jag red sjörundan och kände av honom efter veckans frånvaro och kunde konstatera att han kändes fin om än lite stel men det jobbade Per bort idag då det var hans tur att rida.
Idag har jag ägnat mig åt bilvård. Efter att ha tvättat av bilen i automattvätten på Statoil i Brunn skiftade jag så däcken. Det är inte helt smärtfritt att byta däck på nya bilen det är mycket som måste tänkas på. Av med däcket borsta bort allt grus och damm från leder och kopplingar, känsliga luftfjädringar och andra ställen som efter en vinter är beklädda med tjocka lager skit, blåsa bort resten med högtrycksluft och slutligen smörja allt som smörjas bör. På med sommardäcken och tvätta av dem så de blev lika rena som bilen - klart. Nästa steg är att göra en riktig rengöring med lackpolering och behandling/rengöring invändigt men det får bli någon annan helg inte nu.
När jag var färdig med bilen åkte jag till Systrarna Delselius och köpte bulle som jag tog med till Fågelbro där numera en ansenlig andel av gamla "Gustavsbergare" står idag efter prischocken. Där träffade jag Hanchen som tränade några ekipage, Maria, Kicki och Tessan. Bokade tid för Pjotters massage hos Maria och snackade i massor med alla som var i närheten. Förutom Maria och Kicki så står Bittan där och inom kort kommer också Eva o Nöje och Kristina o Kenobi att flytta dit resten verkar flytta till Kovik. Jösses det kommer inte att finnas några kvar i Gustavsberg. Såg föresten idag att Röda längan ligger ute på Blocket för uthyrning.
Nä nu ska jag göra iordning ostbricka och vin till mig och Per för att avsluta påsken, imorgon är det arbetsdag...


PS. Så här såg det ut vid samma tid 2007, kunde inte låta bli att lägga ut den, bilden ger en liten känsla om vad som komma skall. Bilden är tagen på Pers föräldragård Presstorp med drängstugan och vagnslidret i bakgrunden.

Kramiz

Kommentarer
Postat av: Bosse

Yippie! Äntligen lite uppdatering! Ni verkar ju ha haft det hur mysigt som helst i fjällen.. Håller med dig - bilen får vänta ytterligare en helg! Vi kan ju ha biltvättarträff kanske?



Bosse

2009-04-13 @ 21:45:55
URL: http://stallbochb.blogg.se/nyblogg
Postat av: Sara

Oj, på den tiden när jag bytte däck så åkte jag till en däckfirma. De tog av de gamla däcken och skruvade på de nya. Klart! Visste inte ens att det fanns saker där som man skulle kunna smörja...



2009-04-13 @ 22:32:34
URL: http://bqc.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Du får faktiskt ta och lära dej stava våran katts namn snart.

Hon stavas Jissa

:')

2009-04-16 @ 07:18:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0